Lokomobilet er bygget i 1911 i England af Marshall & Sons, Gainsborough og har byggenummer 56957.
Lokomobilet er forsynet med tysk tekst (skilte), da det er bygget for det tyske marked. Lokomobilet blev første gang godkendt 5. juli 1911 hos A. Lythall i Hamborg.
I 1922 blev lokomobilet registreret første gang i Danmark, hvor det var ejet af Midt Snogbæk Tærskeselskab.
I 1930 var det ejet af gdr. H. Andersen & Chr. Sandager, Vester Sottrup, der i 1933 solgte det til A/S Apotekerskoven ved Hobro.
Lokomobilet blev synet af Arbejdstilsynet sidste gang i 1951 og var således udløbet af syn i 1955.
I sin tid under A/S Apotekerskoven trak det dels tærskeværker og dels et savværk.
I 1979 startede E. Dinesen en restaurering i samarbejde med Damptromleklubben, og i 1983 blev lokomobilet atter godkendt.
I 1989 købte Hjerl Hede det køreklare lokomobil, og nu anvendes det som trækkraft i savværket.
I 2008 har lokomobilet gennemgået en større kedelreparation, og er igen klar til at trække savværket.
|