Museernes Samvirke i Vestjylland |
Kunst på Lille Torv |
Hvis kunst skal skabe debat og følelser, så er installationen på Lille Torv en stor succes. Man kan sige meget om værket – og det er lige hvad folk i Struer gør. Hovedet
Ansigtet er intenst koncentreret omkring installationens placering – Lille Torv – og i lidt bredere forstand; Struer. Med næsen i brostenene er al mandens opmærksomhed rettet mod netop denne bys historie og væsen. Træroden
Skulpturen er en henvisning til forfatteren Johannes Buchholtz’ kamp for at bevare det sidste træ fra Holleris’ Have. I august 1919 forsvandt denne Struers eneste grønne plet. Byen skulle have et rådhus, så nu var det slut med konditorservering under store træer. Et år senere stod der kun en enkelt poppel tilbage. Johannes Buchholtz bad inderligt byrådet om at bevare det gamle træ på den nye rådhusplads, men lige lidt hjalp det, og i efteråret 1920 blev byen et træ fattigere. Kunstnerne har valgt at gengive træet med den leddelte rod af metal. Den står som et mærke for Buchholtz’ stædige vestjyske kamp for at bevare alt dét, der har historie og æstetisk værdi. Materialet er en henvisning til Struers største virksomhed Bang & Olufsen, der i årtier har specialiseret sig i anvendelse af aluminium. Grundplanen af Gimsing kirke
Grundplanen indgår i værket for at pege på ét af Struers begyndelsespunkter. Før 1850 var Struer kun et par gårde ved en strand i Gimsing sogns nordlige strøg. Først i 1891 blev den nye by så stor, at den fik sin egen kirke. Andedammen
Ænderne er af kobber og er helt forskellige. De to kunstnere bag skulpturgruppen har lavet én hver.
|
Tilbage Søg igen Yderligere info |
Copyright Struer Museum |